Hoe jouw loopbaan bij VBR eruit gaat zien bepaal je zelf. Vanuit de vrijheid om jezelf te ontwikkelen en te ontdekken waar je ambities liggen gaat je carrière met je mee groeien. Lees hier hoe het je misschien wel toekomstige collega’s tot nu toe is vergaan binnen VBR.
Weten hoe een groeipad bij VBR eruit zou kunnen zien?
Bekijk de loopbanen van Colin, Leon en Stefan
Als Turbine Technician werkte ik in de shop en reviseerde gas turbines voor klanten uit de hele wereld. Zo kwam ik in aanraking met de term ‘’field service engineer’’: dat waren de mannen en vrouwen in het veld die de hele wereld over vlogen en ervoor zorgden dat de turbines naar de shop toe kwamen. Geïntrigeerd door deze combinatie van techniek en reizen was ik er al vrij snel over uit dat dit was wat ik wilde! Hierdoor ben ik in 2014 bij VBR terecht gekomen, en ben ik mijn carrière als field service engineer begonnen. Tot op de dag van vandaag heb ik daar nog geen moment spijt van gehad.
In de beginjaren ging ik nog vaak mee met ervaren field service engineers om het vak en de klanten te leren kennen. Dit kan tot wel 3 jaar duren aangezien er heel veel te leren valt. De machines zijn weliswaar overal ongeveer hetzelfde, maar voor de rest kan alles anders zijn. Denk bijvoorbeeld eens aan alle verschillende landen en omgevingen, de culturen waar je mee te maken krijgt en alle verschillende toepassing van de machines.
In deze periode leerde ik pas echt wat het is en hoe het voelt om de wereld over te reizen en klanten te helpen met hun problemen. Iedere keer als we die opgelost kregen gaf dat echt een gigantisch gevoel van voldoening en een enorme confidence boost!
Toen ik voldoende kennis en kunde opgebouwd had ging ik ook alleen op pad, of als job lead. De job lead is het aanspreekpunt voor de klant en zorgt ervoor dat de klus, vaak met meerdere collega’s, technisch goed wordt uitgevoerd binnen de afgesproken tijdspanne. In deze business is het echt not done om je niet aan de afgesproken planning te houden! Tijd is geld en in de oil & gas industrie betekent dit al snel bedragen met 6 nullen (voor de komma..).
Voor mij is het mooie van dit werk ook dat voor de klanten waar wij komen, die vaak hele grote installaties hebben (denk hierbij aan olie raffinaderijen of grote power plants), de gas turbine vaak het hart van de plant is. Alles staat of draait omwille van de gas turbine, dit betekent dat wanneer de turbine stil staat, de hele plant stil kan komen te liggen. Gas turbine onderhoud heeft dan ook een zeer hoge prioriteit!
Ik ben ervan overtuigd dat als je van techniek en reizen houdt, avontuurlijk ingesteld bent en overtuigd bent van je eigen kunnen, dit de perfecte baan voor jou is!
Als nieuwkomer met een goed idee kreeg ik binnen VBR alle ruimte om mezelf én de afdeling logistiek naar een hoger niveau te tillen.
In 2013 ben ik, Leon Gerdsen, begonnen bij VBR Turbine Partners als Junior Logistics Officer. VBR is een internationaal opererend bedrijf en ik kwam flinke uitdagingen tegen op het gebied van douane zaken. Via allerlei opleidingen werk ik er nu, na bijna tien jaar, als Customs & Export Compliance Coordinator en is de afdeling gegroeid van 1 parttime functie naar 3 FTE’s.
Na het afronden van mijn studie Media(productie)management aan het Grafisch Lyceum te Utrecht ben ik enkele jaren werkzaam geweest in de Grafimedia. Door afnemende vraag naar drukwerk en de kredietcrisis kon ik geen werk meer vinden in die sector. Bij toeval kwam ik de vacature Junior Logistics Officer van VBR tegen, hierop heb ik toen gesolliciteerd. Na enkele gesprekken werd ik aangenomen. Het werk bestond veelal uit magazijnbeheer, het boeken van transporten en inboeken en verzenden van turbine onderdelen. Dit was voorheen een parttime functie, maar werd door de groei van VBR nu een fulltime functie.
Doordat de LM gasturbine een Amerikaans product is importeren we bijna alle onderdelen uit de Verenigde Staten. Vervolgens worden de onderdelen door VBR wereldwijd verkocht. Om deze reden kreeg ik al snel te maken met douanezaken. Hier wist ik alleen helemaal niks van en ook binnen VBR was er nog weinig kennis aanwezig. De soms moeizame gang van zaken werd voor lief genomen. Maar toen de belemmeringen in het dagelijks werk en vervelende contacten met de Douane steeds meer toenamen besloot ik om me hier eens in te gaan verdiepen.
Met het idee dat dit echt veel soepeler zou kunnen verlopen, mits we de juiste kennis in huis zouden halen, stapte ik naar mijn leidinggevende. Die was meteen enthousiast en zorgde ervoor dat ik in 2015 kon starten met de basisopleiding tot Douanedeclarant, ofwel specialist op het gebied van administratieve douanewerkzaamheden en -regelgeving. Met het afronden van deze opleiding kwam ik erachter dat het vak mijn interesse had en dat ik hier graag nog veel meer over wilde leren.
In 2017 ben ik de vervolgopleiding (vakopleiding Declarant) gaan volgen. Met dit diploma op zak haalde ik voor VBR veel verschillende douanevergunningen binnen. Die maken het mogelijk om douanehandelingen zelf te doen, zonder tussenkomst van externe partijen. Dit levert veel tijdswinst op in het logistieke proces en voorkomt het betalen van onnodige invoerrechten (belastingen).
Om mijn kennis verder te vergoten heb ik in 2020 de opleiding Coordinator Customs & Trade Compliance gevolgd. Naast een examen moest hiervoor ook een scriptie worden geschreven die vervolgens moest worden verdedigd tegenover de Douane en een specialist uit het bedrijfsleven. Ik richtte me op het thema Export Compliance, een onderwerp waar VBR veel mee heeft te maken. Een LM gasturbine kan naast een industriële toepassing namelijk ook worden gebruikt voor de voortstuwing van marine vaartuigen waarvoor strenge regelgeving van toepassing is. Het compliance houden van VBR behoort nu ook tot mijn functie.
De logistieke afdeling van VBR groeide met alle ontwikkelingen mee naar drie fulltime functies en handelt nu vrijwel alle voorkomende handelingen op het gebied van logistiek en Douane in eigen beheer af. Na bijna tien jaar werk ik nog altijd met veel plezier voor VBR, Geen dag is hetzelfde en er valt nog altijd veel te leren. Ik ben VBR dankbaar voor alle ruimte om de verschillende opleidingen te volgen. Hierdoor is de logistieke afdeling binnen VBR verder verbeterd en heb ik mijzelf kunnen ontwikkelen.
In 2016 was ik werkzaam als contractor, met 10 jaar ervaring opgedaan in de Nederlandse overhaul shop van GE. Via een verhuurbedrijf voor contractors kwam ik in contact met VBR Turbine Partners.
Vanaf september dat jaar huurde VBR mij voor allerlei verschillende projecten in als ondersteuning voor de mechanische field service. Mijn tijd bij GE kwam hier goed van pas en naarmate de maanden vorderden werd ik steeds vaker gevraagd. Collega’s leerden me al goed kennen, en ik hen en het bedrijf ook.
Als Turbine Technician werkte ik in de shop en reviseerde gas turbines voor klanten uit de hele wereld. Zo kwam ik in aanraking met de term ‘’field service engineer’’: dat waren de mannen en vrouwen in het veld die de hele wereld over vlogen en ervoor zorgden dat de turbines naar de shop toe kwamen. Geïntrigeerd door deze combinatie van techniek en reizen was ik er al vrij snel over uit dat dit was wat ik wilde! Hierdoor ben ik in 2014 bij VBR terecht gekomen, en ben ik mijn carrière als field service engineer begonnen. Tot op de dag van vandaag heb ik daar nog geen moment spijt van gehad.
In de beginjaren ging ik nog vaak mee met ervaren field service engineers om het vak en de klanten te leren kennen. Dit kan tot wel 3 jaar duren aangezien er heel veel te leren valt. De machines zijn weliswaar overal ongeveer hetzelfde, maar voor de rest kan alles anders zijn. Denk bijvoorbeeld eens aan alle verschillende landen en omgevingen, de culturen waar je mee te maken krijgt en alle verschillende toepassing van de machines.
In deze periode leerde ik pas echt wat het is en hoe het voelt om de wereld over te reizen en klanten te helpen met hun problemen. Iedere keer als we die opgelost kregen gaf dat echt een gigantisch gevoel van voldoening en een enorme confidence boost!
Toen ik voldoende kennis en kunde opgebouwd had ging ik ook alleen op pad, of als job lead. De job lead is het aanspreekpunt voor de klant en zorgt ervoor dat de klus, vaak met meerdere collega’s, technisch goed wordt uitgevoerd binnen de afgesproken tijdspanne. In deze business is het echt not done om je niet aan de afgesproken planning te houden! Tijd is geld en in de oil & gas industrie betekent dit al snel bedragen met 6 nullen (voor de komma..).
Voor mij is het mooie van dit werk ook dat voor de klanten waar wij komen, die vaak hele grote installaties hebben (denk hierbij aan olie raffinaderijen of grote power plants), de gas turbine vaak het hart van de plant is. Alles staat of draait omwille van de gas turbine, dit betekent dat wanneer de turbine stil staat, de hele plant stil kan komen te liggen. Gas turbine onderhoud heeft dan ook een zeer hoge prioriteit!
Ik ben ervan overtuigd dat als je van techniek en reizen houdt, avontuurlijk ingesteld bent en overtuigd bent van je eigen kunnen, dit de perfecte baan voor jou is!
Als nieuwkomer met een goed idee kreeg ik binnen VBR alle ruimte om mezelf én de afdeling logistiek naar een hoger niveau te tillen.
In 2013 ben ik, Leon Gerdsen, begonnen bij VBR Turbine Partners als Junior Logistics Officer. VBR is een internationaal opererend bedrijf en ik kwam flinke uitdagingen tegen op het gebied van douane zaken. Via allerlei opleidingen werk ik er nu, na bijna tien jaar, als Customs & Export Compliance Coordinator en is de afdeling gegroeid van 1 parttime functie naar 3 FTE’s.
Na het afronden van mijn studie Media(productie)management aan het Grafisch Lyceum te Utrecht ben ik enkele jaren werkzaam geweest in de Grafimedia. Door afnemende vraag naar drukwerk en de kredietcrisis kon ik geen werk meer vinden in die sector. Bij toeval kwam ik de vacature Junior Logistics Officer van VBR tegen, hierop heb ik toen gesolliciteerd. Na enkele gesprekken werd ik aangenomen. Het werk bestond veelal uit magazijnbeheer, het boeken van transporten en inboeken en verzenden van turbine onderdelen. Dit was voorheen een parttime functie, maar werd door de groei van VBR nu een fulltime functie.
Doordat de LM gasturbine een Amerikaans product is importeren we bijna alle onderdelen uit de Verenigde Staten. Vervolgens worden de onderdelen door VBR wereldwijd verkocht. Om deze reden kreeg ik al snel te maken met douanezaken. Hier wist ik alleen helemaal niks van en ook binnen VBR was er nog weinig kennis aanwezig. De soms moeizame gang van zaken werd voor lief genomen. Maar toen de belemmeringen in het dagelijks werk en vervelende contacten met de Douane steeds meer toenamen besloot ik om me hier eens in te gaan verdiepen.
Met het idee dat dit echt veel soepeler zou kunnen verlopen, mits we de juiste kennis in huis zouden halen, stapte ik naar mijn leidinggevende. Die was meteen enthousiast en zorgde ervoor dat ik in 2015 kon starten met de basisopleiding tot Douanedeclarant, ofwel specialist op het gebied van administratieve douanewerkzaamheden en -regelgeving. Met het afronden van deze opleiding kwam ik erachter dat het vak mijn interesse had en dat ik hier graag nog veel meer over wilde leren.
In 2017 ben ik de vervolgopleiding (vakopleiding Declarant) gaan volgen. Met dit diploma op zak haalde ik voor VBR veel verschillende douanevergunningen binnen. Die maken het mogelijk om douanehandelingen zelf te doen, zonder tussenkomst van externe partijen. Dit levert veel tijdswinst op in het logistieke proces en voorkomt het betalen van onnodige invoerrechten (belastingen).
Om mijn kennis verder te vergoten heb ik in 2020 de opleiding Coordinator Customs & Trade Compliance gevolgd. Naast een examen moest hiervoor ook een scriptie worden geschreven die vervolgens moest worden verdedigd tegenover de Douane en een specialist uit het bedrijfsleven. Ik richtte me op het thema Export Compliance, een onderwerp waar VBR veel mee heeft te maken. Een LM gasturbine kan naast een industriële toepassing namelijk ook worden gebruikt voor de voortstuwing van marine vaartuigen waarvoor strenge regelgeving van toepassing is. Het compliance houden van VBR behoort nu ook tot mijn functie.
De logistieke afdeling van VBR groeide met alle ontwikkelingen mee naar drie fulltime functies en handelt nu vrijwel alle voorkomende handelingen op het gebied van logistiek en Douane in eigen beheer af. Na bijna tien jaar werk ik nog altijd met veel plezier voor VBR, Geen dag is hetzelfde en er valt nog altijd veel te leren. Ik ben VBR dankbaar voor alle ruimte om de verschillende opleidingen te volgen. Hierdoor is de logistieke afdeling binnen VBR verder verbeterd en heb ik mijzelf kunnen ontwikkelen.
In 2016 was ik werkzaam als contractor, met 10 jaar ervaring opgedaan in de Nederlandse overhaul shop van GE. Via een verhuurbedrijf voor contractors kwam ik in contact met VBR Turbine Partners.
Vanaf september dat jaar huurde VBR mij voor allerlei verschillende projecten in als ondersteuning voor de mechanische field service. Mijn tijd bij GE kwam hier goed van pas en naarmate de maanden vorderden werd ik steeds vaker gevraagd. Collega’s leerden me al goed kennen, en ik hen en het bedrijf ook.
De wereld van aeroderivative gasturbines maakt integraal onderdeel uit van de wereldwijde energietransitie. Bij VBR volgen we alle ontwikkelingen op de voet, bijvoorbeeld rond waterstof en technieken om koolstof af te vangen. Met die kennis ondersteunen we onze klanten bij het behalen van hun klimaatdoelen.
www.vbr-turbinepartners.com jobs@vbr-turbinepartners.com Industrieweg Oost 6 6662 NE Elst (Gld) The Netherlands
Ondernemen, teamgeest en werkplezier
VBR is een erkend leerbedrijf en staat bekend om de persoonlijke en optimale begeleiding die je krijgt gedurende je stageperiode.
De wereld van aeroderivative gasturbines maakt integraal onderdeel uit van de wereldwijde energietransitie. Bij VBR volgen we alle ontwikkelingen op de voet, bijvoorbeeld rond waterstof en technieken om koolstof af te vangen. Met die kennis ondersteunen we onze klanten bij het behalen van hun klimaatdoelen.
www.vbr-turbinepartners.com
hrm@vbr-turbinepartners.com
Industrieweg Oost 6
6662 NE Elst (Gld)
The Netherlands
Ondernemerschap, teamgeest en werkplezier
VBR is een erkend leerbedrijf en staat bekend om de persoonlijke en optimale begeleiding die je krijgt gedurende je stageperiode.
LM2500
2100 units of LM2500 shipped by GE
Net output of 21-37 MW
5 minutes start time
Exhaust gas temperature 927°F (491°C)
Power turbine speed 3600-6400 rpm (HSPT)
Up to 75% hydrogen cabability
LM6000
1300 units of LM6000 shipped by GE
Net output of 53 MW
5 minutes start time
Exhaust gas temperature 927°F (491°C)
Power turbine speed 3600 rpm
Up to 35% hydrogen cabability
TM2500
300+ units of TM2500 shipped by GE
Net output of 32 MW
5 minutes start time
Exhaust gas temperature 927°F (491°C)
Power turbine speed 3600 rpm
Up to 75% hydrogen cabability